Zdravie

Káva a tehotenstvo – na čo si dávať pozor?

Pitie kávy je súčasťou životného štýlu väčšiny z nás a ráno bez našej obľúbenej šálky kávy neveští nič dobré. Háčikom sa však stáva tehotenstvo a viac ako 9 mesiacov pomerne striktnej diéty, v ktorej okrem iného nesmie figurovať alkohol. Čo však taký kofeín? Je nutné ho po dobu tehotenstva a kojenia úplne obmedziť? 

Koľko kávy denne vypiť?

Každé zrnko klasickej kávy so sebou nesie aj kofeín. Ten je obľúbený najmä pre svoje povzbudzujúce účinky. Denný príjem kofeínu by u zdravých ľudí nemal prekročiť 400 mg. Takéto množstvo kofeínu by sa dalo prirovnať k 8 šálkam espressa. Toto množstvo, však nikto z nás bežne neprekročí. Hranica pre tehotné ženy je však nižšia.

Bezpečné denné množstvo kofeínu pre tehotné ženy sa na základe rôznych štúdií líši. Svetová zdravotnícka organizácia udáva množstvo 300 mg za deň, zatiaľ čo Americká asociácia pôrodníkov a gynekológov udáva množstvo 200 mg. Ďalšie zdroje však informujú aj o tom, že by mal byť kofeín vymazaný z jedálničku úplne. Kde je teda pravda?

Aby sme povolené množstvo nejako uzavreli, jedna či dve šálky slabej kávy denne vášmu dieťatku neuškodia. Kofeín však majte určite po celú dobu tehotenstva pod kontrolou. Najchúlostivejším obdobím pre váš plod sú prvé týždne. Práve v tejto dobe je vhodné si odoprieť nielen kofeín ale aj ďalšie potenciálne škodliviny pre váš plod.

Káva pre tehotné

Pre budúce mamičky, ktoré si svoje dni nedokážu predstaviť bez popíjania kávy alebo sa skrátka len nechcú obmedzovať, je k dispozícii elegantná alternatíva. Káva bez kofeínu so sebou nesie množstvo benefitov kávových nápojov, no nezaťažuje váš organizmus ani telo plodu účinkami kofeínu. Káva priamo pre tehotné ženy síce neexistuje, no tá bezkofeínová k nej má najbližšie. Ďalším pozitívom sú aj formy kávy bez kofeínu. Kúpite ju totiž ako instantnú kávu, vopred namletú, vo forme kapsúl alebo ako kávové zrná bez kofeínu.

Káva v tehotenstve je aj v dnešnej dobe veľkým otáznikom. Viaceré zdroje udávajú rôzny maximálny príjem kávy a kofeínu. Väčšina štúdií však vedie k záveru, že jedna alebo dve šálky kávy denne počas tehotenstva plodu ani matke neuškodia. Príjem kofeínu by nemal prekročiť 200 mg. Ak sa však v žiadnom prípade kávy nechcete vzdať, môžete vyskúšať kávu bez kofeínu.